19/04/2024

SMALLTALK-PROFI

[Monika]

Branża mebli z drewna litego

 

Small talk, po niemiecku kleine Rede, Alltagsgespräch lub Plauderei to rozmowa określana jako spontaniczna, przypadkowa, swobodna i prowadzona w potocznym tonie, dotycząca zazwyczaj tematów z osobistej sfery życia.

 

Pojawia się zarówno w życiu prywatnym np. między sąsiadami, czy na przystanku autobusowym, ale także w życiu zawodowym podczas networkingu, targów, czy spotkań z nowymi potencjalnymi Klientami lub partnerami biznesowymi.

 

Po small talk występują dwa scenariusz, albo się żegnamy, bo np. przyjechał nasz autobus, albo kontynuujemy spotkanie, bo był to tylko wstęp do kluczowych negocjacji.

 

Osobiście często spotykam się ze small talk w momencie wizyty delegacji z Niemiec, Austrii, czy Szwajcarii w siedzibie mojego Klienta lub odwrotnie. Wtedy small talk staje się niezastąpionym narzędziem na powitanie, zapoznanie się, oswojenie emocji, zminimalizowanie stresu, ocieplenie relacji i rozpoczęcie spotkania. W takiej sytuacji ważne jest, aby tak formułować pytania, aby small talk nie był oderwany od rzeczywistości i wszyscy rozmówcy mogli znaleźć wspólny mianownik. Warto wykazać zainteresowanie np. podróżą czy pobytem w hotelu. Im więcej masz wprawy, tym przejścia pomiędzy etapami spotkania będą płynniejsze i naturalne. Jeżeli uda Ci się sprawić, że podczas rozmowy każdy będzie czuł się swobodnie i nie będzie ona przykrą koniecznością, to na pewno zostanie Ci to zapamiętane na przyszłość oraz wzmocni relację.

 

Tematy, które zawsze się sprawdzą to obecna sytuacja, czyli jeżeli jesteśmy na wystawie, to rozmowa na temat tego wydarzenia. Praca, czyli aktualne projekty, plany na przyszłość, ścieżki rozwoju.

 

Ale nie musisz do tego podchodzić schematem, warto wykorzystać tutaj własne pasje i dotychczasowe doświadczenie życiowe. Tak, to Twoje zainteresowania, które Tobie wydają się oczywiste mogą być zaskoczeniem, a czasem inspiracją do ciekawej rozmowy. Co już nieraz się u mnie sprawdziło?

 

Dotychczasowe doświadczenie

  • Zdarza mi się rozmawiać o sposobach na relaks. Nawiązuję często do mojego doświadczeni z branży Wellness i SPA. Opowiadam o saunach, masażu Wavebalance, czy hotelach wartych odwiedzenia.
  • W zależności od okoliczności pojawia się temat różnych organizacji biznesowych, takich jak AHK czy BNI.
  • Wspomnienie o nadchodzących targach branżowych, jak było rok temu, kto będzie się w tym roku wystawiał – to pewniak, bo każdy chce trzymać rękę na pulsie swojej branży.

 

Zainteresowania

  • Zamiłowanie do podróży zarówno tych letnich, jak i zimowych. Rozmowy o nartach, rowerze, schroniskach górskich, czy poleceniach miejsc na urlop zawsze budzi pozytywne emocje.
  • Lubię ćwiczenia w formie tańca i jak się okazało, całkiem sporo osób wie, co to Salsation i chętnie o tym rozmawia.


Rozwój

  • Nawiązanie do wydarzeń networkingowych np. LinkedIn Local.
  • Ostatnio przeczytana książka, czy przesłuchany podcast.
  • Nauka języków. Niech podniesie rękę ten, kto nie ma zainstalowanej „sowy” na telefonie. Moja obecnie mówi po hiszpańsku i niemiecku.

 

Czego z kolei warto unikać podczas rozmowy:

  • znudzenia, braku zainteresowania,
  • ciszy, długiej przerwy w rozmowie,
  • braku autentyczności, sztucznego zachowania,
  • narzekania, plotkowania, prowokacji,
  • monologu,
  • nagłego zakończenia rozmowy.

 

Zebrałam kilka świetnych poleceń. Ze względu na to, że skupiamy się tu na komunikacji w języku niemieckim, nie mogło zabraknąć lektury po niemiecku. „Smalltalk-Profi – Das große Smalltalk-Buch“; Konrad Braun; link

 

Wybrałam podcast, który według mnie może zwiększyć pewność siebie podczas rozmów w języku niemieckim. Porusza zarówno tematy językowe, jaki i kulturowe oraz życie codzienne. „Deutsches Geplapper” od Flemminga Goldbechera. Dostępny zarówno na spotify, jak i youtube – link

 

W ręce wpadła mi także książka określana, jako ABC komunikacji. Dla jednych będzie utrwaleniem już posiadanej wiedzy, dla innych inspiracją do ćwiczeń. „Sztuka komunikacji. W drodze do sukcesu”; Dale Carnegie; link

 

Small talk w 8 krokach opisała Isabelle na blogu EF Education First. To dla tych osób, które nie mają czasu na książkę 😉; link

 

Jeżeli chciałbyś potrenować small talk zapraszam do kontaktu nie tylko ze mną, ale także z Martyną – Key Account Manager Die Besten 99 – link